www.clovekvohrozeni.sk
Program DoT je zameraný na prekonávanie bariér vo vzdelávaní na strane detí a ich rodín (napr. chýbajúce podmienky na domácu prípravu, neschopnosť rodičov pomôcť deťom s prípravou do školy), ako aj na strane škôl (nízka motivácia pedagógov a ich informovanosť o potrebách a zázemí dieťaťa). Cieľom programu je taktiež motivovanie rodičov k dohliadaniu na pravidelnú dochádzku detí do školy, zvyšovanie ich záujmu o školské výsledky detí, pedagogizácia domáceho prostredia a zvyšovanie kompetencií rodičov pri podpore dieťaťa v procese vzdelávania.
Základná metodológia programu je založená na vytvorení partnerských dvojíc dieťa – tútor (dobrovoľník - študent vysokej školy pedagogického zamerania). Po absolvovaní vzdelávania (vstupného tréningu) sa dobrovoľník stretáva s konkrétnym dieťaťom raz do týždňa priamo v rodine (v prípade, že to z priestorových dôvodov nie je možné, stretnutia prebiehajú v priestoroch Komunitného centra), pomáha mu s prípravou do školy, s robením domácich úloh a opakuje s ním preberané učivo.
Uvedená metóda zaisťuje individuálny prístup k dieťaťu, zohľadňuje jeho špecifické problémy a potreby. Medzi dieťaťom a dobrovoľníkom sa vytvára vzťah, ktorý je pre dieťa veľmi prospešný – zažíva pocit akceptácie (od niekoho z majoritnej spoločnosti) a získava v osobe dobrovoľníka pozitívny vzor. Súčasťou programu DoT sú aj spoločné aktivity dobrovoľníkov s deťmi a ich rodinami, ktoré podporia ich vzájomný vzťah a poskytnú dieťaťu možnosť získavať skúsenosti z prostredia mimo vylúčenej osady (napr. spoločná návšteva múzea, kina, spoločné aktivity v KC). Výber detí do programu, podporu a metodické vedenie dobrovoľníkov zabezpečuje v každom komunitnom centre koordinátor, ktorý zároveň intenzívne pracuje s rodinami detí a je v pravidelnom kontakte so školou a konkrétnymi pedagógmi. Pre deti, ktorým nie je možné zabezpečiť individuálneho tútora, realizuje skupinové doučovanie.