Poďte sa aj vy pridať ku kampani, ktorá nám radí, že je veľmi zdravé hovoriť o svojich citových a duševných veciach. Pridajte sa aj vy, odfotografujte sa s nápisom : “#5minut” a umiestnite ho na FB Liga za duševné zdravie SR.

Si pripravený na rozhovor?

Liga za duševné zdravie prichádza s ďalším ročníkom kampane #5minut. Využívame potenciál sociálnych sietí a zdôrazňujeme potrebu rozprávať sa o pocitoch, o duševnom zdraví či rôznych medziľudských problémoch. Deň 5.5. a to odteraz každý rok sme preto vyhlásili ako deň hovorenia o duševnom zdraví. p021_0_00_01

Samostatnosť, nie samota
Chýba ešte 3 412,82 €

Samostatnosť, nie samota

Dss-MOST, n.o.

Ľudia s duševnou poruchou žijú medzi nami a ich počet narastá. Pre niekoho každodennosť, pre iného výzva - nadviazať medziľudský kontakt, cestovať MHD či zmysluplne tráviť voľný čas. Pomôžme ľuďom s duševnými poruchami viesť samostatnejší každodenný život.

Naozaj nemusíš byť odborník, aby si dokázal s blízkymi hovoriť o pocitoch. Ak nevieš ako na to, dáme ti zopár tipov, ako to určite zvládneš.

    • Odtiaľto si môžeš vytlačiť plagát Desatoro o tom ako sa starať osvoje duševné zdravie – tu.
    • Môže ti slúžiť ako návod na rozprávanie o svojich pocitoch, o svojich radostiach aj starostiach.
    • Pri rozhovore spriateľom o jeho pocitoch nemusíš hovoriť len o duševných problémoch. Začni hovoriť o bežných každodenných veciach. Maj na pamäti, že problém s duševným zdravím je len jednou časťou človeka pred tebou. Ľudia nechcú byť definovaní ich problémami v oblasti duševného zdravia, nechcú byť škatuľkovaní, takže s ním hovor o veciach, o ktorých ste zvyčajne spolu hovorili. Samotný čas, ktorý tráviš s človekom, mu umožňuje zažiť pocit, že ti na ňom záleží a môže ti pomôcť pochopiť, čím práve prechádza a čo ho trápi.
    • Vyhni sa frázam typu: “choď von to vybehať”, „neseď doma, poď sa baviť – prejde ťa to”, nepomôžu, dokonca môžu dotyčnému uškodiť! Snaž sa mať otvorenú myseľ a nebyť kritický. Nemusíš vždy pochopiť, čo sa deje v duši iného človeka, ale už samotná ochota počúvať ho, je pre neho dôležitá.
    • Pripomínaj blízkemu človeku tvoju účasť a podporu – niekedy aj malé veci dokážu naštartovať veľké Stačí, že vie, že má „priateľa na telefón“, niekoho, na koho sa môže spoľahnúť.
    • Hovor, ale tiež počúvaj: jednoducho buď prítomný – už to samo o sebe veľa znamená.
    • Snaž sa byť pri rozhovore uvoľnený a otvorený. Je asi samozrejmé, že zívanie alebo pravidelné sledovanie hodiniek nezostanú bez povšimnutia a od úprimnosti skôr odradia.

A na záver ešte jeden postreh. Doprajme ľuďom čas. Niektorí ľudia radšej napíšu SMS alebo e-mail, ako by mali hovoriť tvárou v tvár alebo po telefóne. Možno, že keď sa budú cítiť pripravení, vrátia sa k vám. Pre neho je dôležité vedomie, že ste tu, a keď bude pripravený, môže s vami nadviazať kontakt.

Ak chceš podporiť našu iniciatívu, môžeš sa odfotografovať s vlastným odkazom “#5minut” ako vyjadrenie solidarity a podpory nášho projektu. Čím viac nás bude, tým viac sa o duševnom zdraví bude v spoločnosti hovoriť!

No a tým lepšie sa po psychickej stránke všetci budeme mať …. :o)

Zdroj: Liga za duševné zdravie SR, https://www.dusevnezdravie.sk/