V tomto roku sa do Ceny Generácia 3.0 prihlásilo 68 projektov, ktoré pomáhajú lepšie vzdelávať deti a mladých ľudí na Slovensku. Uplynulé dni odborné komisie určili, ktoré z nich sa dostanú do užšieho výberu. Predstavujeme vám 15 finalistov.
Onedlho, konkrétne 3. mája, spoznáme víťazov 2. ročníka Ceny Generácie 3.0. Spolu s ocenením získajú finančnú podporu vo výške 15 000 € a nefinančnú podporu v hodnote 20 000 €. S ocenením vstupujú do tzv. akcelerátora, v rámci ktorého im pro bono odborníci poskytnú pomoc s nastavovaním projektu a zmerajú jeho efektívnosť a dopad. Najlepšie riešenia ponúkne Nadácia Pontis Ministerstvu školstva, vedy a výskumu ako príklad dobrej praxe.
Finalisti Ceny Generácia 3.0 za rok 2018
Kategória: Osobnosť pripravená na zmeny
Názov projektu: Reflexia slobody a zodpovednosti
Predkladateľ: Základná škola, Dubová, Bratislava
Projekt je zameraný na inkluzívne vzdelávanie žiakov 1. až
9. ročníka z rôznych prostredí a v rôznych životných situáciách. Aktivity sú
zasadené do celého kurikula základnej školy. Projekt zahŕňa napríklad
artefiletiku, teda terapeutom vedený proces umeleckého rozvoja detí, ďalej tvorivé
činnosti v skupinách, medzigeneračné zážitkové sústredenia atď. Všetky tieto a
ďalšie aktivity vedú k tomu, aby deti vnímali a hovorili o vlastných pocitoch,
názoroch, potrebách, aby prijímali zodpovednosť za svoje výstupy. Aktivity tiež
citeľne menia klímu jednotlivých tried, ako aj celej školy. Komisia ocenila, že
projekt je akademicky podložený, odborne prepracovaný a že ide o komplexný
prístup k zmene osobnosti tak žiaka, ako aj učiteľa.
Kategória: Technologické a prírodovedné znalosti
Názov projektu: Univerzita BUCH
Predkladateľ: OZ Oxymoron
Univerzita BUCH vznikla ako odpoveď na nezáujem až strach
detí z prírodovedných predmetov. Ide o súbor aktivít a pokusov, ktoré stoja na
prieniku vedy a umenia. Jeden ročník univerzity je rozdelený na zimný a letný
semester. V každom semestri sa realizuje 5 stretnutí, ktoré spája jedna téma.
Univerzitu BUCH navštevuje v priemere 15 študentov od 7 do 14 rokov. Aktivity
sú vedené tak, aby zaujali deti bez rozdielu veku. Workshopy prebiehajú v
priestoroch Mestského kultúrneho strediska v Rimavskej Sobote. Komisia ocenila
konkrétnosť a uchopiteľnosť projektu, ktorý zároveň inovatívne využíva nové
sociálne médiá – Facebook či Instagram, ale aj napríklad videoblogy.
(Foto: Facebook, Univerzita BUCH)
Názov projektu: Rozvoj Turnaja mladých fyzikov a Olympiády
mladých vedcov
Predkladateľ: Turnaj mladých fyzikov
Turnaj mladých fyzikov je aktivita pre tímy stredoškolských
študentov, ktorá vo všetkých smeroch simuluje reálnu vedeckú prácu. Študenti
počas školského roka riešia zadané problémy – študujú literatúru, konzultujú s
učiteľmi i vedcami, experimentujú a vyvíjajú teórie. Na konci sa zúčastňujú
medzinárodnej súťaže. Výsledky prezentujú pred konkurenčnými tímami, ktoré ich
oponujú a recenzujú. Výstupy hodnotí odborná porota, pričom majú študenti
možnosť hneď na mieste o svojej práci a hodnotení diskutovať. Na predchádzanie
nechuti voči exaktným vedám slúži Olympiáda mladých vedcov pre žiakov do 15
rokov, takisto s možnosťou medzinárodnej reprezentácie. Komisia ocenila, že
projekt umožňuje hĺbkový rozvoj talentovaných a ambicióznych študentov.
Názov projektu: Učíme s Hardvérom
Predkladateľ: SPy o. z.
Projekt Učíme s hardvérom ponúka zaujímavé úlohy, ktoré
deťom ozrejmia princípy ako fungujú každodenné technológie. Vďaka programovaniu
hardvéru sami rozvíjajú svoje informatické zručnosti. Zároveň sa hardvérové
projekty ľahko prepájajú aj s inými predmetmi, napríklad geografiou (digitálny
kompas; domáca meteo stanica), fyzikou (elektronické súčiastky; meranie
intenzity svetla), výtvarnou výchovou (prišívanie elektroniky na oblečenie),
biológiou (inteligentný skleník) a ďalšími. Projekt u žiakov podnecuje algoritmické
a logické myslenie, ako aj tvorivosť a sebavzdelávanie. Komisia ocenila, že
projekt sprístupňuje nový hardvér okruhu učiteľov, učiteliek či žiakov a
prispieva k tomu, aby sa programovanie IT stalo dostupnejším aj pre dievčatá.
Kategória: Kariérne a podnikateľské zručnosti
Názov projektu: Escalator
Predkladateľ: Creative Industry Košice, n.o.
Projekt Escalator je efektívny intenzívny program na
vzdelávanie, budovanie kapacít a profesionalizáciu ľudí pôsobiacich v
kreatívnom a kultúrnom sektore. Práve v tejto oblasti sa kladie dôraz najmä na
rozvíjanie talentu a často chýba znalosť manažérskych postupov, strategického
plánovania, práce s rozpočtom a pod. Každému z uchádzačov je v rámci projektu
Escalator vypracovaný samostatný vzdelávací plán. Jadro programu spočíva v
intenzívnom vzdelávacom týždni, ktorého sa zúčastnia vybraní uchádzači. Jeho
pokračovaním sú individuálne tréningy a mentoring. Komisia pri projekte videla
potenciál najmä vo vytvorení základu pre vzdelávanie tejto skupiny obyvateľstva.
(Foto: Facebook, Creative Industry Košice)
Názov projektu: JA Aplikovaná ekonómia
Predkladateľ: Junior Achievement Slovensko, n.o.
JA Aplikovaná ekonómia je vzdelávací program, ktorý ponúka
podnikateľské, ekonomické a finančné vzdelávanie. Vďaka nemu študenti stredných
škôl získavajú praktické skúsenosti a súčasne rozvíjajú svoje komunikačné,
personálne a pracovné kompetencie. Študenti si zakladajú skutočnú firmu (JA
Firmu), simulujúcu akciovú spoločnosť a musia prejsť všetkými krokmi podnikania
od založenia, plánovania činnosti, cez marketingový prieskum trhu, vlastnú
činnosť až po likvidáciu firmy a rozdelenie zisku ku koncu školského roka.
Získavajú tak možnosť okamžite v praxi aplikovať teoretické vedomosti o
fungovaní podnikateľského subjektu. Komisia ocenila, že ide o už overený
projekt, ktorý sa dá ľahko šíriť a je jednoducho využiteľný.
Názov projektu: Rozbehni sa! Academy
Predkladateľ: Rozbehni sa!
Rozbehni sa! pripravuje mladých ľudí na dobu, v ktorej im
nikto nemusí ponúknuť prácu a musia sa naučiť, ako si ju vytvoria sami.
Organizácia vytvorila rýchlokurz začiatkov podnikania Rozbehni sa! Academy.
Obsahuje 4 videolekcie ako rozbehnúť podnikanie, záverečný test a certifikát o
absolvovaní. Súčasťou projektu je aj sieť vyškolených ambasádorov na stredných
školách, ktorí žiakom predstavia Rozbehni sa! Academy. Tým, ktorých príležitosť
rozbehnúť vlastné podnikanie zaujme, odporučia možnosť registrovať sa do R!
Academy online a prezrieť si zvyšné videá. Tí, ktorí chcú pokračovať aj ďalej,
dostanú zdarma „rozbiehačský ťahák" a plný prístup do online kurzu. Porota
ocenila ľahkú šíriteľnosť projektu, ako i dobré pokrytie v regiónoch.
Kategória: Inovácie v
systéme vzdelávania
Názov projektu: TALENTWAY.NET
Predkladateľ: ABC – Academic Business Cluster
Projekt zavádza do vyučovania na stredných a vysokých
školách didaktickú metódu problem-based learning. Vďaka nej mení teoretickú
výučbu na praktické workshopy. Ide pritom o zmenu metodiky, nie obsahu. Pomocou
tejto metódy pedagógovia upravujú vyučovanie tak, že hlavným vzdelávacím
nástrojom je riešenie projektov s výzvami z praxe. Projekt do vzdelávania
zároveň zapája partnerov z praxe a expertov na mentoring študentských tímov.
Jeho súčasťou je aj internetová platforma www.talentway.net, ktorá slúži ako
cloudová aplikácia na koordináciu vzdelávania medzi pedagógmi, študentmi a
expertmi. Porota ocenila, že cieľom projektu je doviesť učiteľov ku spolupráci
navzájom.
Názov projektu: Učíme sa učiť sa – Feuersteinove
popoludňajšie kluby
Predkladateľ: ETP Slovensko – Centrum pre udržateľný rozvoj
ETP Slovensko organizuje Feuersteinove popoludňajšie kluby
(FIE kluby) pre 6- až 12-ročné deti z vylúčených rómskych osád. Práve im často
chýba predškolská príprava a v mnohých prípadoch nedosahujú potrebnú úroveň
školskej spôsobilosti. FIE kluby
dokázateľne odstraňujú hendikepy detí. Kluby prebiehajú vždy od pondelka
do štvrtka a trvajú 3 hodiny. Začínajú obedom pre žiakov, ktorí potom majú
aktívny oddych. Ďalšiu hodinu sa venujú FIE – pracujú s pracovnými listami,
rozprávajú sa, robia rôzne cvičenia a poslednú hodinu sa hrajú so stavebnicami,
kreslia, alebo využívajú tablety na edukačné aktivity. Podľa odborníkov z
komisie je pre budúcnosť Slovenska kľúčové zapojiť do spoločenského života aj
sociálne znevýhodnené skupiny. Zároveň ocenili overenosť metódy už realizovaným
porovnávacím výskumom.
Názov projektu: IRPU – Individuálny rozvojový program
učiteľa
Predkladateľ: LEAF
Podstatou projektu je odštartovať „reformu" vzdelávania
priamo v triedach u motivovaných učiteľov, a to cez individuálne, na mieru šité
pravidelné hospitácie a následné konzultácie s mentorom. Podporným mechanizmom
je aj komunita „inak" zmýšľajúcich učiteľov z celého Slovenska. Dva až
trikrát ročne sa stretnú a riešia spolu odborné témy, prípadne stretávajú vo
virtuálnom svete a pomáhajú si a podporujú sa aspoň nadiaľku (online kruhy).
Vybraným absolventom LEAF ponúka tiež možnosť rozvíjať si v online inkubátore
základné mentoringové zručnosti, ktoré môžu využiť na podporu kolegov vo svojej
škole. Komisia ocenila myšlienku prepájania učiteľov, čo vedie aj napríklad k
tomu, aby sa zamýšľali nad vlastným vyučovaním, povzbudzovali a motivovali sa
navzájom.
Názov projektu: Lepšia geografia
Predkladateľ: Lepšia geografia, o.z.
Metodický portál Lepšia geografia vznikol najmä preto, aby
tvoril a učiteľom poskytoval vzdelávacie materiály, návrhy vyučovacích hodín,
netradičné metódy a aktivity, ktorými je možné premeniť klasickú školskú
geografiu na predmet, ktorý rozvíja široké spektrum (nielen geografických)
schopností. Okrem tvorby vzdelávacích metodík a materiálov sa projekt zameriava
na postupnú zmenu vnímania geografického vzdelávania na Slovensku. Projekt je
využiteľný nielen na základných školách či gymnáziách, ale aj na fakultách
vysokých škôl, ktoré pripravujú budúcich učiteľov geografie. Komisia ocenila
najmä inovatívny prístup, ako aj to, že prispieva k zmene zmýšľania o
geografii, ktorá má presah aj do ďalších predmetov.
Názov projektu: Učme sa učiť efektívne a s rešpektom
Predkladateľ: Základná škola Júliusa Juraja Thurzu
Od apríla 2013 je v škole realizovaný projekt Riadenej zmeny
v spolupráci s Asociáciou Susan Kovalikovej (ASK) a Školy 21. V rámci neho
vyplynula v škole potreba rozvíjať pedagógov v metodike rozvoja životných
zručností, rešpektujúcej komunikácie, a iné. Škola preto aplikovala vzdelávacie
programy Vysoko efektívne učenie, čo je inovačný edukačný program, prinášajúci
komplexnú premenu školy a Rešpektovať a byť rešpektovaný, ktorý rozvíja
rešpektujúcu komunikáciu v školách a vytvára pevné základy pre podporujúce
prostredie. Komisia projekt označila za ukážku komplexnej starostlivosti o
kvalitu vlastnej činnosti.
Kategória: Sociálne a občianske kompetencie
Názov projektu: Kozmo a jeho dobrodružstvá
Predkladateľ: Centrum Slniečko, n.o.
Preventívny program „Kozmo a jeho dobrodružstvá" sa snaží už
u čo najmenších detí rozvíjať schopnosť rešpektovať práva iných a zároveň
ochraňovať tie svoje. Pozostáva z 8 modulov a je podporený paletou pomôcok,
ktoré sú obsiahnuté v tzv. „Kozmoboxe". Každý modul sa venuje inej téme, ako
napr. vyčleňovanie z kolektívu, posmievanie sa, fyzické ubližovanie a pod.
Programom deti sprevádza kozmonaut Kozmo, ktorý lieta vesmírom a spoznáva
mimozemšťanov. Na to, aby mohol Kozmo cestovať po vesmíre potrebuje pre svoj
KOZMOplán pozitívnu slniečkovskú energiu, ktorú mu zbierajú deti do tzv.
KOZMOpumpy medzi jednotlivými stretnutiami za dobré skutky. Zážitky z lietania
vesmírom sú zaznamenané do krátkych spotov www.kozmovedobrodruzstva.sk a tiež
do príbehov vo forme detskej knihy,
doplnenej o „Príručku pre dospelákov". Komisia ocenila konkrétne nástroje,
ktoré môžu používať učitelia, a zároveň zameranie na prevenciu proti násiliu už
v ranom veku.
Názov projektu: Vzdelávanie zážitkom (zážitkové workshopy
Post bellum)
Predkladateľ: Post Bellum SK
Cieľom projektu je, aby deti a mladí ľudia lepšie spoznali
históriu Slovenska a chápali ju v širších súvislostiach. Podstatou sú
vzdelávacie mimoškolské zážitkové workshopy postavené na životných príbehoch
ľudí – svedkov kľúčových udalostí 20. storočia. Post Bellum realizuje 2 typy
zážitkových vzdelávacích workshopov, ktoré sa odlišujú dĺžkou aj témami:
Názov projektu: Rozšírenie stredoškolského debatného
programu
Predkladateľ: Slovenská debatná asociácia
Všeobecným cieľom SDA je podporovať kritické myslenie,
otvorenosť a občiansku angažovanosť mladých ľudí. Napĺňa ho cez debatné
aktivity – organizovanú výmenu názorov, v ktorej rozhoduje kvalita argumentov.
Najstaršou a najviac prepracovanou činnosťou organizácie je stredoškolský
debatný program. Pozostáva z pravidelných stretnutí debatných klubov,
metodickej podpory, a debatných turnajov. Program podporuje aktívne zapojenie
mladých ľudí – očakáva sa od nich, že postupne na seba preberú zodpovednosť,
naučia sa rozhodovať debaty a budú sa starať o svoje kluby. Týmto sa odlišuje
od väčšiny debatných programov v zahraničí. Komisia ocenila, že ide o osvedčený
dlhoročný program, ktorý ma potenciál pre ďalší rozvoj a šírenie do nových
regiónov.