Tvorcovia filmu PIATA LOĎ ohlásili na predpremiére charitatívnu zbierku. Jedno euro z každého zakúpeného lístka na film PIATA LOĎ počas prvého týždňa v slovenskej kinodistribúcii pomôže deťom, ktoré to potrebujú. Spolu s Nadáciou Pontis vybrali tri projekty: Centrum Slniečko, Ulita a Mládež ulice. Do charitatívnej iniciatívy sa zapojil aj MFFK Febiofest a Kino Lumière, na ich pôde sa v nedeľu večer (5. marca 2017) konala predpremiéra snímky. Súčasťou kampane je aj skladanie papierových lodičiek s vizuálom filmu a mottom „Dokonalá rodina sa nedá poskladať tak ľahko, ako papierová lodička“.

Film režisérky Ivety Grófovej PIATA LOĎ, ktorý ocenili na Berlinale Krištáľovým medveďom, príde do slovenských kín 16. marca 2017.

Piata loď

Piata loď

Ďakujeme všetkým divákom, ktorí si prišli pozrieť film PIATA LOĎ a pridali sa tak ku našej zbierke pre nízkoprahové a krízové komunitné centrá. Počas prvého týždňa sme vďaka vám vyzbierali 5456 eur.

Vyzbierali sme
5 686
zatiaľ na
3 projektov


„Organizácie, ktoré sa tvorcovia filmu rozhodli podporiť, ukazujú riešenia, ako liečiť boľavú detskú dušu, ako podržať tínedžerov v čase dospievania, aj v zložitých životných situáciách. Toto spojenie sme privítali s nadšením a vďakou. Film odráža realitu a veríme, že v divákoch zanechá silnú emóciu, ktorú môžu ďalej preniesť do svojich rodín, vzťahov s deťmi. Výťažok z filmu premeníme na konkrétnu pomoc v krízových a komunitných centrách,“ povedala Anna Podlesná, riaditeľka pre individuálnu filantropiu v Nadácii Pontis.

Projekty sa dajú podporiť aj priamo na stránke Dobrej krajiny www.dobrakrajina.sk/sk/tema/piata-lod.

Centrum Slniečko sa sústredí na deti, ktoré sa stali svedkami násilia alebo boli jeho obeťou a častokrát ani nedokážu svoje zážitky komunikovať, terénni a sociálni pracovníci Ulity sa starajú o aktívne využitie voľného času detí z petržalskej časti Kopčany, Mládež ulice sa venuje deťom a mládeži v hlavnom meste, ktorí pochádzajú zo sociálne vylúčených komunít a čelia existenčným problémom, ale aj tým, ktorí sa jednoducho iba nudia a nevedia, ako najlepšie tráviť čas mimo školy.

Film PIATA LOĎ, ktorý vznikol na základe rovnomennej knihy Moniky Kompaníkovej, rozpráva príbeh netradičnej detskej rodiny inšpirovaný skutočnou udalosťou. Malá Jarka má mamu, ktorá nechce byť mamou. Zúfalo hľadá lásku a nachádza ju náhodou, keď za zvláštnych okolností vezme dve batoľatá do opustenej záhradnej chatky. Jej konanie je dojemným a detsky úprimným pokusom napraviť svet dospelých svojou hrou na rodinu, akú by chcela mať. Scenáristi dali preto filmu podtitul „Každé dieťa môže byť na chvíľu dospelé a každé mesto môže mať na chvíľu more.“

K zbierke sa výťažkom zo zakúpených lístkov na predpremiéru filmu PIATA LOĎ pripojil aj Medzinárodný festival filmových klubov Febiofest a Kino Lumière, ako hlavné dejisko festivalu. „Vážime si iniciatívu tvorcov Piatej lode, ktorí divákom prinášajú nielen kvalitný zážitok, ale súčasne otvárajú dôležitú tému detí vyrastajúcich v ťažkých podmienkach a snívajú o lepšej budúcnosti. Sme radi, že ako festival sa touto predpremiérou stávame súčasťou dobrej veci – charitatívnej zbierky, ktorá pomôže deťom v núdzi,“ povedala Silvia Dubecká, výkonná riaditeľka MFFK Febiofest, ktorá ocenila účasť filmu na festivale a zdôraznila tiež, že v jeho programe sú snímky z celého sveta, ktoré nie sú len filmami na pobavenie či oddych, ale poukazujú na pálčivé témy súčasnosti i minulosti.

Na predpremiéru prišli práve pracovníci, dobrovoľníci, ale aj deti zo spomínaných troch združení a projektov. Všetci privítali nápad filmárov pomôcť a tak poukázať na konkrétne problémy detí, ktorým dennodenne čelia. Nedeľnú projekciu ukončili aj otázky a odpovede, možnosť pýtať sa využili najmä deti, ktoré boli zvedavé na detských hrdinov a ich ďalšie osudy.


„Mne sa páčil celý film, páčili sa mi herci, aj prostredie, kde sa točilo, bolo to také iné oproti iným filmom. Bolo to veľmi zaujímavé, pre mňa to bolo o dievčati, ktoré našlo a zobralo si bábätká, o staralo sa o ne a zažívalo všelijaké zaujímavé dobrodružstvá,“ povedala bezprostredne po filme Evička, 12 r. „Pre mňa, z pozície mamy, to bolo skôr presne ako spieva Katarzia v titulnej pesničke – keď deti majú deti – respektíve, keď sa nezrelí rodičia nestarajú o tie svoje deti, ako sa hlavná hrdinka s tým celým vyrovnala, to bolo silné,“ dodala jej mama Andrea.


Symbolickým nositeľom myšlienky kampane je papierová lodička s vizuálom filmu a mottom: „Dokonalá rodina sa nedá poskladať tak ľahko, ako papierová lodička“.Ku kampani sa prihlásili niektoré osobnosti kultúrneho života a nakrútili 10 krátkych videí, v ktorých sa venujú, podobne ako film PIATA LOĎ, vzťahom medzi deťmi a dospelými cez optiku osobných zážitkov.

Medzi prvými zverejnenými výpoveďami osobností, ktoré podporujú charitatívnu kampaň a film, sú autorka knihy Monika Kompaníková a herečka Kristína Farkašová.




Filmový leták, z ktorého si môžu priaznivci filmu PIATA LOĎ a sympatizanti s kampaňou poskladať lodičku, nájdete na stránke http://filmpiatalod.sk/ofilme/, v kaviarni Martinusu na Obchodnej ulici, v predajniach Artforum na celom Slovensku, vo štvrtkovom (9. marec) Magazíne Pravdy, v aktuálnom (marcovom) čísle časopisu Evita a v niektorých knižniciach a kinách vo väčších aj menších slovenských mestách.

Slovensko-český film mal svetovú premiéru na áčkovom Medzinárodnom filmovom festivale Berlinale 12. februára 2017, kde získal Krištáľového medveďa za najlepší film sekcie Generation Kplus. Snímka vstúpi do slovenských kín 16. marca 2017.

Film vznikol v produkčnej spoločnosti Hulapa film, do slovenských kín ho prinesie distribútor CinemArt SK. Realizáciu filmu podporili Audiovizuálny fond, Eurimages, Státní fond kinematografie, Ministerstvo kultúry SR, Creative Europe – Media a Bratislavský samosprávny kraj.

Zuzana Golianová,

PR manažérka filmu PIATA LOĎ

www.filmpiatalod.sk