O tom, ako COVID-19 ovplyvnil fungovanie internetovej psychologickej poradne IPčko.sk sme vás informovali začiatkom marca. Krátko pred vypuknutím tejto pandémie IPčko prijalo do svojho úzkeho tímu novú koordinátorku, ktorá sa stará o poradcov linky dôvery. Aké to pre ňu bolo, ako sa jej zmenil život a čo vníma ako aktuálnu potrebu IPčka sa dočítate v rozhovore s Veronikou Tóthovou, čerstvou koordinátorkou internetovej psychologickej poradne pre mladých IPčko.sk.

Ahoj Veronika. Môžeš sa nám v krátkosti predstaviť, povedať nám čomu sa venuješ a ako si sa dostala do IPčka?

Ahoj, na to ako som sa dostala k IPčku spomínam rada. Ponuka pridať sa medzi dobrovoľníkov – poradcov na IPčku som zaregistrovala úplne náhodou v podcaste a doteraz verím, že to tak malo byť. Od toho momentu, cez vzdelávanie a prvé chaty s klientami až po úlohu koordinátorky ma ani raz neopustilo odhodlanie a viera, že to má obrovský zmysel.

Online psychologická pomoc
Chýba ešte 15 823,1 €

Online psychologická pomoc

IPčko

Až 1000 mladých ľudí zo Slovenska ročne sa obracia na našu internetovú poradňu s túžbou spáchať samovraždu. Hľadajú pomoc. IPčko už ôsmy rok denne, bezplatne, takýmto mladým ľuďom zachraňuje životy.

Momentálne väčšinu môjho času venujem našim poradcom na IPčku ako ich koordinátorka. To, o čo sa snažím je, aby boli spokojní a svoju prácu robili nie len kvalitne a profesionálne, ale tiež aby ju robili s radosťou a napĺňala ich. Som pre nich k dispozícii vždy, keď to potrebujú. Mimo toho sa snažím nezabúdať na veci, ktoré mi robia radosť a pomáhajú prekonať všetko, čo ma v priebehu postretne. Teraz to je najnovšie starostlivosť o moje kváskové „dieťa".

Aké to pre Teba bolo, keď si dostala ponuku stať sa koordinátorkou poradcov na IPčku, čo Ti vtedy išlo hlavou?

Bola to veľká zmes pocitov, ktoré mi vírili hlavou. Od radosti a nadšenia, že mám možnosť byť súčasťou niečoho čo ma napĺňa, odhodlanie do toho ísť na 100%, až po obavy a veľký rešpekt z toho, čo všetko táto pozícia so sebou prinesie. Ako poradkyňa som mala predstavu o tom, s akými náročnými situáciami sa niekoľkokrát denne na IPčku stretávame.

Bola to asi veľká výzva a chce to riadnu dávku odvahy. Spomenieš si na svoj prvý krízový chat z pozície koordinátroky? Ako si to prežívala?

Jasné, na niečo také sa nezabúda. Mladí ľudia sa na nás obracajú často v tých najnáročnejších chvíľach, kedy ako jediné východisko vidia ukončenie svojho života. Práve v týchto momentoch sme tu pre nich a sme súčasťou ich príbehu, ktorý je mnohokrát nepredstaviteľne ťažký. Môj prvý krízový chat, ako koordinátorky, bol podobne náročný a cítila som obrovskú zodpovednosť, obavy a stres. Myslela som na klienta aj na to, čo sa u neho deje a na jeho bezpečie, o ktoré sme sa vytrvalo spolu s poradcom snažili. No tiež na to, ako sa v danej chvíli cíti sám poradca a ako mu môžem pomôcť celú situáciu zvládnuť. Tých emócií bolo tak veľa a striedali sa tak rýchlo, že som ani netušila, že som niečoho takého schopná. Najväčšou úľavou boli v tej chvíli pre mňa moji starší kolegovia, ktorí sú vždy k dispozícii pomôcť. Aj vďaka ich pomoci, sme chat zvládli a klientovi pomohli.


Koordinátorkou si už pár mesiacov. Ako sa zmenil Tvoj život?

Musím povedať, že pomerne dosť. Okrem toho, že trávim viac času za notebookom a s telefónom v ruke, zmenilo to aj môj pohľad na ľudí a svet okolo. Byť koordinátorkou mi dalo možnosť nechať sa inšpirovať mladými ľuďmi, ktorí k nám na IPčko prichádzajú. Každý deň mi ukazujú ich odhodlanie bojovať a pracovať na sebe.

Poradcovia Ťa môžu kontaktovať 17 hodín denne, cez telefón. Ako často Ti ten telefón zvoní?

Priznám sa, že som to prestala počítať. Najmä v posledných týždňoch, ktoré sú skutočne náročné vnímam, že na počítanie hovorov mi nezostáva čas. Rozhodne sú to však desiatky telefonátov.

Krátko po tom, ako si sa stala koordinátorkou nastala pandémia COVID-19. Ako to doľahlo na IPčko? A čo to znamenalo pre Teba ako koordinátorku?

Áno, krátko po mojom nástupe sme sa ocitli v ťažkej situácií pre nás všetkých. Na IPčku sme to pocítili tiež, a poriadne. Za posledné obdobie sme zaznamenali až 5 - násobný nárast kontaktov a naozaj väčšina z nich sa spája s pandémiou COVID-19. Mladí ľudia prichádzajú častejšie než kedykoľvek predtým s ťažkými témami, s témou domáceho násilia či s ťažkosťami, ktoré ich sprevádzajú kvôli prerušeniu kontaktu so svojim terapeutom. Aj toto sú témy, s ktorými sa poradcovia na mňa ako koordinátorku niekoľkokrát denne obracajú. Zdvihnúť vždy, keď telefón zazvoní, prináša úplne nový rozmer, pretože zvoní naozaj veľmi často.

Spomínaš 5-násobný nárast kontaktov. Ako to zvládate? Stíhate odpovedať na všetky žiadosti o kontakt?

Niekoľkokrát do roka hľadáme nových poradcov, ktorý by sa k nám radi pripojili. Na jar tohto roku sme mali veľké šťastie a výberovým konaním prešlo až 20 poradcov – nováčikov. To znamená, že momentálne máme na IPčku k dispozícií 60 odborne vyškolených poradcov, pripravených venovať svoj čas tým, ktorí to potrebujú. Napriek tomu, že robíme čo môžeme, denne až okolo 270 žiadostí o kontakt sa nám z dôvodu kapacít nepodarí prijať.

To je naozaj veľké číslo. Čo by IPčko teraz potrebovalo, aby mohlo poskytnúť kvalitnú službu všetkým, ktorí o ňu žiadajú?

Určite potrebujeme posilniť personálne kapacity, aby sme mohli prijať všetkých, ktorí hľadajú pomoc. Na niečo také, však nevyhnutne potrebujeme peniaze, a to z toho dôvodu, že v IPčku dbáme na kvalitné vzdelávanie a expertné supervízie pre našich poradcov.

Čo by si odkázala ľuďom, ktorí by chceli IPčko podporiť?

Aby tak určite urobili, pretože naozaj nikto nevie, kedy bude on alebo jeho blízky takúto pomoc potrebovať.