Ako môže vyzerať hodina s príbehmi a prečo by mali byť súčasťou súčasného vzdelávania? Majú vôbec príbehy v našich podmienkach nejaký význam? Katarína Petrisková, ktorá učí na bratislavskom gymnáziu C.S. Lewisa tvrdí, že áno a že si bez nich nedokáže predstaviť svoje hodiny. Prečo? Lebo sú iné a obohacujú študentov. Inšpirujete sa?

Je nejaký rozdiel medzi mladými ľuďmi kedysi a dnes? „Hovorí sa, že mladí sú dnes drzejší, ale o tom bol presvedčený už aj Sokrates. Myslím si, že sú v istom zmysle stále rovnakí. Mení sa však situácia a každodennosť, v ktorej žijú a oni nám ju odzrkadľujú," hovorí Katarína Petrisková, ktorá dnes učí na bratislavskom Bilingválnom gymnáziu C.S. Lewisa.

Nedávno našu organizáciu oslovila, aby sme v rámci hodín globálneho vzdelávania priniesli študentom prvého ročníka ochutnávku z našej virtuálnej reality. Mnohí mladí ľudia dnes zápasia s udržaním pozornosti a nie je sa čo čudovať. „Z každej strany ich bombardujú viac či menej relevantné podnety a informácie. Takisto sa neboja vyjadriť svoj názor, no často sa chytajú do vlastnej pasce zázračnej vety: Ale toto je môj názor. Veľkou výzvou je ukázať a vysvetliť im, že ten názor musí byť informovaný a vyjadrený tak, aby mal váhu a mal šancu byť pochopený. Toto však veľakrát uniká aj starším," vysvetľuje pedagogička.

Chceme viac vnímavých škôl na Slovensku
Chýba ešte 1 784,3 €

Chceme viac vnímavých škôl na Slovensku

Od emócií k poznaniu - EDUMA

Povedzme spolu nie šikane a extrémizmu. V EDUME scitlivujeme mladých ľudí ľudí cez príbehy, aby rozumeli svetu okolo seba. Len s vašou pomocou môžeme dostať príbehy z Online živej knižnice na ešte viac škôl do rôznych kútov Slovenska.

Ak sa vám páči, čo v EDUME robíme, podporte nás v rámci Giving Tuesday

Aj preto sa v rámci svojich vyučovacích hodín rozhodla siahnuť po príbehoch z Online živej knižnice. Storytelling nie je žiadna novinka. Už najstaršie kultúry využívali príbehy na odovzdávanie si múdrostí. „Skôr to vnímam tak, že sme na príbehy ako cenný zdroj poznania zabudli a teraz ho znovu objavujeme. Príbehy využívam na všetkých predmetoch, ktoré učím alebo som učila. Či je to angličtina, dejepis, literatúra, globálne vzdelávanie, ale viem si ich predstaviť aj na mnohých iných hodinách ako sú geografia, biológia," vymenúva Katarína Petrisková.

Čím je príbeh silný?

Príbeh na hodinách vždy zaujme. Má teda aj svoju motivačnú hodnotu. Čo je ale rovnako dôležité je, že podporuje diskusiu a kladenie otázok. „Naša hodina s príbehom je málokedy tichá, a to je dobre," hovorí. Príbehy nie sú podľa nej samostatná entita, ktorú by bolo potrebné vložiť do učebných osnov. Príbehy totiž poskytujú dôležitý kontext, prinášajú rôzne idey z výšin teórie k nám dolu na zem v zrozumiteľnejšej podobe a dávajú možnosť pozrieť sa na tú istú situáciu z rôznych perspektív.

„Je to metóda, ktorá dokáže sprostredkovať aj náročnejší obsah. Preto ich rada využívam a odporúčam aj iným učiteľom. Ich využitie si však vyžaduje určitú metodickú zručnosť a čas na prípravu. Organizácie, ktoré spracúvajú príbehy spravidla poskytujú aj metodickú podporu alebo ukážkové hodiny. Čas na prípravu a získanie praxe na zmysluplné využitie storytellingu je však tiež dôležitý," dodáva.

EDUMA už kedysi s Bilgymom spolupracovala pri príprave Živej knižnice a v rámci vzdelávaní učiteľov v rámci témy inklúzie. Virtuálna realita pridala príbehom nový rozmer. Vďaka nej sa študenti mohli na chvíľu pozrieť na svet očami niekoho iného a to je neoceniteľná skúsenosť. „Každý študent zažil svoj malý aha moment," hovorí Katarína Petrisková.

Petra Nagyová

Celý rozhovor s Katarínou Petriskovou si môžete prečítať aj na našej EDUMA webovej stránke Hodina s príbehom je málokedy tichá